zaterdag 28 april 2012

Dag 5: Op naar de Verboden Stad!

Vandaag was het een prachtige dag om de verboden stad te gaan bezoeken. De voorspellingen zijn zonnig bij 25’C. Nou dat moet goed komen vandaag!
Eerst via de stad naar mijn ontbijtje, daarna loop ik naar de verboden stad. Het is vandaag wel druk zeg, maar ja, wat wil je, stralend mooi weer, heerlijke temperatuur. Topdag!

Ik sta in de rij voor een kaartje welke 60 Yuan kost en er komen iedere keer van die handelaartjes langs met kaartjes die uiteraard goedkoper zijn en waar je niet voor in de rij hoeft te staan. Ik kijk ze aan, zie dat er een andere prijs op staat, 30 Yuan, en zeg, probeer je mij nou een kinderkaartje te verkopen voor het volwassen tarief? Weg was hij… Ik koop bij de kassa mijn kaartje en een plattegrond zodat ik niet vanavond achterblijf in de ‘Verboden Stad’.

Op naar de ingang, ik wordt ook constant aangesproken om een gids, maar twijfel enorm. Op zich wel leuk natuurlijk om dat je dan ook wat meekrijgt van de cultuur, maar volgens mij zijn het ook allemaal ‘snelle jongens, veel geld verdienen en ineens pleitte zijn’…
Bij de ingang valt mij ineens een bord, automatisch gids op…. Hé, eens kijken hoe dat zit… dat is een apparaat welke op GPS werkt en in allerlei talen de historie van de ‘Verboden Stad’ vertelt. Die moet ik hebben, ik loop naar de balie en vraag er één, 40 Yuan en 100 Yuan borg, teksten gewoon in het Nederlands gesproken!!

Wat een giller, ik doe hem om mijn nek en loop via de controle naar binnen. Hij gaat keurig als ik binnen ben beginnen en waar ik ook loop hij heeft uitleg over waar ik sta, waar ik moet kijken en vertelt het verhaal over het gebouw of kamer. Helemaal top! Ik loop mij helmaal wezenloos vandaag maar heb het er wel voor over. Denk zeker zo’n 15 tot 20 kilometer gelopen vandaag en niet alleen gewoon maar vele trappen! Aan het einde ben ik geadviseerd om terug te lopen via de rechterkant van het terrein en dan vlak bij de ingang weer door te steken naar de andere kant, zo mis je niets en krijg je alles te zien. Fantastische dag, absoluut een aanrader! Maar wat een wandeling zeg. Hier volgen de foto's:














Uiteindelijk zit dit erop en kom je er aan de achterkant van de ‘Verboden Stad’ uit.
Dan sta je weer op een plein met een uitzicht op een berg…. Daar wil ik bovenop klimmen om een overzicht te maken van de ‘Verboden Stad’…

Maar wat een wandeling naar boven zeg, dat zullen aardig wat traptreden zijn, maar ach, ik heb het er voor over J
Eerst maar eens onder deze drukke weg door via het tunneltje. Wel grappig dat ze hier ook Trolley bussen hebben, maar dat is ook wel nodig in deze stad.

Ik hoorde laatst van iemand dat de gemiddelde fijnstof verhouding in Europese stad maximaal 40 is en dat hier in Beijing deze een waarde heeft van ruim 320. Hoezo lekker gezonde lucht hier. Maar ik moet zeggen, ze zijn qua elektra motortjes wel een stuk verder, de meeste brommers/fietsen werken op accu’s.

Aan de overkant mag ik weer mijn knip trekken om toegang te betalen om een paar honderd treden omhoog te lopen. Binnen ga ik eerst op zoek naar een toilet en een flesje water, ik weet niet wat er boven allemaal wel of niet is. Die toiletten daar zijn wel zo verschrikkelijk ranzig, daar kun je je geen voorstelling van maken! Er zit ook geen deur in die wc, je gaat gewoon op je hurken zitten en laat het handeltje in een gat vallen. Ik liep namelijk die wc binnen, wist niet wat ik zag, zo’n chinees op zijn hurken aan het persen terwijl je zo in zijn klokkenspel kijkt. Hmmm… zou wat voor hier zijn.
Maar lachen was het wel! Ik wilde nog een foto maken, maar dacht…. nee, laat maar J

Op naar boven…. Bij een lekkere warme temperatuur een paar honderd treden lopen is niet echt aan te raden, maar uiteindelijk is het de moeite zeker waard geweest. Wat een topuitzicht! Steeds weer een uitzichtpunt hoger tot aan de top. Flesje water was boven leeg kan ik jullie verzekeren.


Zoals je op de foto’s kunt zien is het hier bijna iedere dag heiig, er hangt een soort smog boven de stad, waardoor je ook een schrale strot krijgt. Nu snap ik ook waarom die Chinezen hier de hele dag lopen te roggelen en spugen…

Vervolgens ben ik weer een andere route naar beneden gelopen, maak nog wat foto’s van de keukenhof in Beijing en ga mijn dag afsluiten door lekker naar het hotel te lopen.
LOPEN??? Ja, weer een paar kilometer lopen, wat loop ik hier wat af, maar ja, een taxi is net zo snel. Ze staan hier toch alleen maar in de file. Wat een fantastische dag was dit zeg. Echt heel erg genoten van alle mooie dingen die ik vandaag gezien heb, super!

In het hotel aangekomen ga ik eerst even lekker onder de douche, omkleden en nog even op Facetime met het thuisfront. Daarna nog de stad in voor een hapje eten om vervolgens lekker te gaan slapen.

3 opmerkingen:

  1. Indrukwekkende reis. En... te veel voorbeelden van innovatie waaruit blijkt dat we nu al op sommige gebieden ver achter geraken. Slimme jongens, die Chinezen. En ze zijn met zoveel....;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig!!!!!!! Wat een eag zeg en lekker toetje nemen met veel calorien, zitten de kilo,s er zo weer aan hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie dag zeg! Wat een kilometers heb je gemaakt, maar zo te zien zeker de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen