zaterdag 28 april 2012

Dag 1 en 2: Van Schiphol naar Beijing….

Eindelijk is het zo ver, ik ga naar Beijing!! Vanmiddag rond 17h35 stond de vlucht gepland om met een 747-Combi naar China te vliegen. Uiteraard met de vertrouwde KLM.

Om 14h45 nam ik de trein van Purmerend naar Schiphol waar ik keurig op tijd aan kwam, zo rond 15h30 stond ik aan de balie. Alles ging heel soepel bij het inchecken en kreeg voor de zekerheid nog een boarding-pass mee van de dame die mij hielp. Je weet maar nooit of je batterij nog genoeg stroom heeft, je zal niet de eerste zijn die bij het instappen niet zijn boading-pass kan laten zien omdat zijn batterij van zijn telefoon leeg is… hmmm, nog nooit aan gedacht.

Op naar de douane en ook dat verloopt soepel, even nog langs de tax-free winkels, en op naar de gate F6. Ik vloog met de ‘City of Beijing’ hoe toepasselijk kan het zijn nietwaar?


Via de Priority Line lekker snel naar de scanner, even de armen in de lucht, scannen… klaar.
Top apparaat! Moeten ze gewoon overal neerzetten, gewoon voor een ieders veiligheid. Wil je niet in dat ding staan, ga je gewoon niet vliegen… Veiligheid voor alles! Ik zie een mooi stopcontact boven een frisdrankautomaat en waar ik de stekker van mijn Iphone nog even lekker insteek zodat ik met een volle batterij aan boord kan. Kan ik heerlijk aan het begin van deze reis een muziekje luisteren. De planning is diner en daarna Melatonine, ik heb ze van 5mg bij me en met een stuk of drie pillen kun je heerlijk slapen.
We gaan spoedig aan boord en alles verloopt redelijk snel, echter er moet nog een schakelaar in de cockpit vervangen worden dus daar is de technische dienst van KLM druk mee bezig. Net na het slot krijgen we te horen dat hij klaar is maar we moeten dus nog even geduld hebben. Rond 18h00 is het zo ver en worden we naar achteren geduwd en op naar de runway. We vliegen vanaf de Kaagbaan en draaien met een linkerbocht weg en vliegen over Groningen richting Beijing… (en ik maar denken dat er niets boven Groningen gaat, mooi wel dus J
Het diner bracht ons meteen in de stemming, een heerlijke maaltijd!
De schema aankomsttijd was 8h55 plaatselijke tijd, maar om 8h30 stonden we al aan de Gate. Het is hier in Beijing 6 uur later.
Op naar de douane… nou dat was een eitje, in het vliegtuig vast een formulier invullen, afgeven, stempels erin, medewerker tevredenheidknopje intoetsen en op naar je bagage. Ik had Priority bagage maar stond gewoon tussen de anderen te wachten tot… Ja, eindelijk, een koffer die ik herken.

Nu eerst naar een pinautomaat en dan een simkaart kopen zodat ik hier in China goedkoop kan bellen. Die pinautomaat was een fluitje van een cent, de flappentapper deed het prima. De simkaart was een groter probleem, want ze hadden allerlei verschillende varianten… maar dan maar is een keuze. Ik vraag het wel aan Serge, die is er al en hij weet precies welke ik moet hebben (hoop ik)

Dan op naar de Metro, eerst werd ik een keer of honderd aangesproken door illegale taxi chauffeurs die toeristen probeerden te ronselen, helaas, ik niet dus J
Even kijken hoe het werkt met de Metro, kosten zijn 25 Yuan voor het eerste stuk vanaf het vliegveld, dat is zo’n drie euro. Het openbaar vervoer werkt prima daar, vervolgens moest ik naar het centrum nog twee keer overstappen maar dat kaartje kostte maar € 0,24. Voor 2 Yuan kun je onbeperkt in de Metro reizen, incl. overstappen eigenlijk tot je er bent of uit het station gaat. Dan moet je weer een nieuw kaartje kopen.

Vervolgens liep ik in een paar minuten naar mijn hotel en had het geluk dat ik meteen een kamer kreeg en niet hoefde te wachten tot 14h00. Lekker even opfrissen na een nacht in een vliegtuigstoel te hebben doorgebracht is wel lekker!
Even mijn koffer uitpakken en ik ga maar eens buiten kijken wat er allemaal in de buurt te doen is.

Ik laat mij overhalen om in zo’n fiets te stappen achterop in een bakkie… Hij brengt mij wel even naar de Verboden Stad.
Het kost 3 Yuan… oké, voor een vijfendertig cent kun je geen armoe hebben en ik hoef niet te lopen. Maar al snel dacht ik, knuppel die je er bent, hou de route in de gaten… dus ik wist precies waar ik was en dacht als hij mij gaat proberen te pakken neem ik een loop… want de hoofdweg liep parallel aan het kleine weggetje. En ja hoor, onderweg ineens een ‘chauffeurswissel’ en een ander achter het stuur. Toen we er bijna waren zij hij, hier is het straatje uit en je bent er, mag ik ff vangen? Ja hoor, ik pak de 3 Yuan en krijg een gelamineerd briefje met daarop een bedrag van 300 Yuan erop geschreven onder mijn neus. Ik verblik of verbloos niet en zeg, doe ff normaal, je kunt 3 Yuan krijgen en anders niet… discussie… nog één keer, aanpakken of oprapen… Weer een discussie, en ik gooi volgens afspraak de 3 Yuan op de grond en loop weg naar de hoofdweg, ik krijg nog Fuck You achterna geschreeuwd, draai mij om en zeg zal ik de Police roepen??…. Weg was die stakker….

Weer een ervaring rijker….. Toch maar even langs de ‘Verboden Stad’ gelopen, daar ga ik komende week uitgereid naar toe, nu even snel een blik werpen en wat rondkijken. Ik merk wel dat ik op mijn hoede ben en dat ik iedereen afsnauw, het is nu ff niet anders. Ik word wel gek van alle ‘vrienden’ die mij aanspreken als je daar loopt… niet normaal!
Daarna ben ik nog even met de Metro naar de beurs gegaan, daar is mijn buurman aan het werk om maandag een perspresentatie te houden voor een automerk.

Nou is die beurs echt mega groot en dacht, ach, ik loop gewoon naar binnen en kijk wat rond… Hal E1-E2 t/m E6… Hmmmm… ik loop naar binnen, want overal controle maar ze denken die vent is geen Chinees dus hoort hij hier bij… en loop precies de juiste hal binnen, hoe kun je het treffen, niet te geloven.
Ik sta even te praten en zie om mij heen echt een walhalla van mooie merken, Ferrari, Maserati… Ohw, dit is wel kicken deze hal zeg…. Maandag is de perspresentatie en zaterdag moet er nog gebouwd worden, zondag de auto’s erin…. Ik denk dat ik wel weet wat ik ga doen zondag J

We gaan samen nog even naar een Shopping Mall om een bakkie koffie te drinken en wat bij te praten. Ook zijn voortuin is een puinhoop nadat ze bij ons in de straat de hele boel aan het opbreken zijn. Nieuwe rioleringen en nieuwe afvoer van het hemelwater etc. wat een puinhoop, ik ben precies op het juiste moment weg.
Buurman gaat weer aan het werk en ik ga even een simkaart scoren, en ja hoor, gelukt! We kunnen onderling goedkoop bellen, dat scheelt weer….

Na nog even langs de beurs te zijn gelopen ga ik weer terug naar het centrum, midden in de avondspits met de metro, ook een aparte belevenis.

Vervolgens loop ik richting Hotel en eet nog wat onderweg, stap weer lekker onder de douche, want die Metro is toch niet zo heel erg fris…. Iedereen plakt en zit in zijn hand te hoesten en roggelen, daarna houden ze de stangen weer vast…. Blehhh….

En zit nu nog even het verslag te schrijven, foto’s laten denk ik nog op zich wachten, want dat gaat niet zo soepel hier. Zo ook Facebook, gewoon geblokkeerd in China!! Maar ook daar hebben we gelukkig wat op gevonden, maar lastig is het wel! Maar ik kan inmiddels wel weer op Facebook met een beveiligde VPN verbinding via NL kan ik weer op facebook J

Het is nu 23h35 plaatselijke tijd en begin lichtelijk in te storten, dus lekker onder de wol en morgen maken we er weer een mooie dag van!

Tot het volgende verslag…

2 opmerkingen:

  1. Hoera!!!!!!co tact, leuk hoor maar ik weet gelijk zeker dat wij maar met een groepsreis naar china gaan, brr niksvoor ons al die aanpapperij....maarik gasnel vlg dagen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen, maar het zal wel een aparte ervaring zijn daar.
    En die metro, gadver...

    BeantwoordenVerwijderen