zaterdag 28 april 2012

Dag 3: Beijing en omgeving verkennen….

Vandaag lekker uitgeslapen en meteen in het ritme, hoe lekker is dat! Ik wordt rond de klok van tien uur wakker en heb echt een heerlijke nacht gehad. Prima bed om in te slapen, lekker hard, geen enkel geluidje hoor je hier, nee dit is echt een fijne kamer. Hier kan ik in ieder geval lekker uitrusten…. Vandaag ga ik eens de omgeving uitzoeken, waar kan ik wat vinden, wat is een makkelijke looproute en waar koop ik mijn dagelijkse spullen. We beginnen de zoektocht naar een bakker, makkelijker gezegd dan gevonden J

Op naar een groot Shopping Mall (winkelcentrum) waar volgens mij app (Lonely Planet – Beijing) een bakkerij zit. En inderdaad heb ik verschillende bakkerijen gevonden daar in die grote Shopping Mall, prima broodjes en lekker vers afgebakken in dezelfde winkel, dus heerlijke geur. Na een paar lekkere broodjes loop in meteen even de ‘Gourmet Street’ in, daar zitten allerlei restaurantjes waar je ’s avonds kunt eten. (Ja, ook overdag, maar alleen die geur al…. Blehhh) Ik loop nog een paar rondjes in het grote winkelcentrum, wat zeker niet onderdoet voor een Amerikaanse Mall. Ook alle winkels die je maar kunt bedenken zitten er!
Vanuit de Mall loop ik richting de ‘Verboden Stad’ om daar eens rond te kijken, wat mij meteen opvalt is dat hier trolley bussen rijden zonder bovenleiding. Op zich wel een aparte manier van bewegen, normaal (in Arnhem e.o.) hebben wij nog een draadje hangen waardoor hij zich voortbeweegt. Maar deze trolleys rijden dus op een gewone motor zonder de bovenleiding, misschien moet die nog aangelegd worden, wie weet! Dus als we nog wat trolleybussen nodig hebben, hier hebben ze er nog een paar rijden…..

Ik loop via de hoofdweg richting Titanenplein en verbaas mij hoe breed het hier is, niet te geloven. De meest rechtse baan is voor de fietsers, brommers e.d., maar ook de bus halteert via deze strook. Het ‘snelle’ verkeer (lees de duurdere auto’s) zie ik veel rechts rijden, hard er voorbij… Wat een drukte hier, echt niet te geloven, één web van auto’s, bussen, zowel standaard als gelede, brommers, fietsers, alles krioelt door elkaar met veel getoeter.

Ik wil eigenlijk de tuin wel even bezoeken naast de ‘Verboden Stad’ die schijnt erg mooi te zijn om te bezoeken. Eerst wordt ik weer aangesproken door een jonge meid of ik uit Europa kwam, ja duhh…. Zo nauw kijk ik toch niet J Ik dacht dat ik een ruimere blik op de wereld had. Of ik zin had om een kop koffie te gaan drinken dan kon zij wat Engels praten voor haar studie, ja, ja, nou ga jij maar lekker zelf oefenen, maar niet met mij. Ze bleef maar aandringen en na op een wat onvriendelijker manier nee te hebben gezegd droop ze af. Geen paar honderd meter verder een volgende die mij aansprak om ook koffie te gaan drinken, wat is dit zeg… heb ik dat. Ik krijg inmiddels het gevoel dat het niet om de koffie gaat maar meer om ‘Douwe Egbert’. Gelukkig heet ik geen Douwe…..

Ik loop richting park en kom tot de ontdekking dat je via de ‘Verboden Stad’ erin moet, nou dat staat komende dagen op het programma bij mooi warm weer. Inmiddels regent het en waar ze vandaan komen, ik heb geen idee, maar op elke hoek staat iemand paraplu’s te verkopen. Nou dat zou wat voor in NL zijn, een goudmijntje… heb je bijna elke dag handel! De vrouwen (Ja, Inge!!) zijn wat bang dat hun haar nat regent J Ik loop rustig in de regen verder en kijk hier en daar wat om mij heen. Toch wel fascinerend zo’n cultuur. Ieder heeft toch zo zijn eigen dingen…

Lekker door het miezerige weer, er valt amper wat hoor, loop ik naar het hotel, ik Watts-app nog even wat met Kelly, wat een heerlijkheid in het internet toch, ze komt even op Facetime en we hebben elkaar weer gezien! Zo en nu ga op weg naar het avondeten… Nou eens kijken of er wat bij zit, ik loop in een soort China-town achtig gebied met allerlei tentjes en kraampjes waar ze en eten verkopen, maar ook gewone spullen, de goedbedoelde rotzooi zal ik maar zeggen. Ik ben wel de enige tussen alle Chinese mensen, af en toe wordt ik wel aangekeken, maar kijk gewoon terug. Ja, wat moet je anders! Volgens mij vinden ze het niet gek dat ik hier loop maar dat ik geen paraplu heb, daar maken ze nog de meeste opmerkingen over.


Ik kijk wat rond maar zie hier niet een lekker hapje waarvan ik denk, dit gaat ‘m worden. Het is meer in de categorie spinnen, insecten e.d. Ik sla deze maaltijden even over en ga op zoek naar iets anders. Uiteindelijk kom ik bij de Chinees op de hoek terecht, bestel nummer 26 en 38 met rijst, en krijg heel wat anders dan ik thuis krijg bij de Chinees. Maar wel lekker!

Op naar het Hotel voor het verslag en uiteraard even kijken of ik op Facebook kan. Wat een gezeur hier met de sencuur, je kunt hier werkelijk niets, niet op Facebook, niet op Blogger…alles is geblokt.

Het lukt mij om via een beveiligde verbinding VPN op facebook te komen en zit nog even te lezen wat er allemaal gebeurd daar…. Ik ga nu lekker slapen, moe van alle indrukken en het vele lopen.

3 opmerkingen:

  1. Tjee...koffie drinken....! Dat geeft weer een heel ander idee van de Verboden Stad...!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha teleton toch, zullen we met zijn viertjes ook naar china gaan????

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei, hier zou ik toch niet willen auto rijden, wat een drukte!
    En aan sjans geen gebrek haha!

    BeantwoordenVerwijderen