maandag 30 april 2012

Dag 8: Vandaag gaan we naar de CHINESE MUUR!!

Deze morgen was ik vroeg opgestaan, zo rond 7h30, om de privé auto te regelen zodat we naar de Chinese Muur konden. Ik loop naar de receptie en vraag naar de mogelijkheden.

Ik heb meteen beet en de medewerker kan wel wat regelen, maar ik wil wel naar de tweede opgang niet de eerste en derde! Ja, geen probleem… 700 Yuan? Ja, dat is geen probleem verzekerd de medewerker mij. Oke, tien uur is dat goed?

Geen probleem, top! Ik sms de andere twee dat ik het geregeld heb en ga nog snel even naar de stad om wat broodjes te halen voor onderweg, het is een ruime anderhalf uur rijden om bij de muur te komen, dus hebben we wel wat nodig. Op naar de bakker.... onderweg maak ik nog even wat foto's, wat een heerlijk weer!






Bij de bakker neem ik 6 rozijnenbroodjes en 3 heerlijke notenbroodjes mee, flesjes water heb ik al, dus ik heb alles binnen. Ik loop weer terug en bel nog even met Serge, alles geregeld en ik heb al wat eten gehaald voor straks. Mooi!

Jasper zou om tien uur bij ons zijn en is mooi op tijd, de chauffeur is er al en hij wacht buiten. Ik heb het kenteken van de auto gekregen omdat het een afspraak is buiten het hotel om heb ik zo het vermoeden. We lopen naar de man toe en vragen of hij inderdaad naar de tweede opgang wil gaan, ja, ja… maar volgens mij is ja hier alleen maar uit beleefdheid, want verstaan doen ze je slecht.

Serge zat al mopperend achterin dat als we niet naar de tweede opgang gingen hij niet mee ging, hij was kapot de eerste keer bij de eerste opgang, daar schijn je je helmaal stuk te lopen op die trappen. Bij de tweede opgang heb je een gondel die je naar boven brengt. We gaan het zien.



Na een mooie rit dwars door de binnenlanden van dit gedeelte van China, we zijn dus niet over de snelwegen gereden maar binnendoor, komen we aan bij de tweede opgang, Serge blij. En ik ook trouwens, tenslotte had ik deze taxi geregeld en was het maar de vraag of alles goed zou komen. Gelukkig wel! De man zet ons keurig voor de ingang af en loopt met ons mee om kaartjes te kopen en te vertellen hoe het werkt. Hij gaat zelf beneden zitten in een restaurantje, hij ziet ons wel weer straks, veel plezier! Niet te geloven, hij spreekt ook helemaal geen tijd af, wat een flexibiliteit zeg, top!

Op naar de gondel, een fijne steile opgang brengt ons bij de gondel, eerst nog een mooie trap oplopen om een beetje in de stemming te komen en te oefenen.
De gondel brengt ons naar boven via een steile wand, ik moet er niet aan denken om dit lopend te doen….

Boven aangekomen lopen we via een aantal traptreden naar de muur…. Wat een fantastisch uitzicht en wat een gaaf gezicht is dit zeg. Blij dat we mooi weer hebben en dat het zicht heel goed is.
We lopen de muur naar links, eerst een stuk omhoog en daarna wat naar beneden. Je loopt je inderdaad helemaal suf, maar het is zeker de moeite waard. Ik heb er echt van genoten en het lopen over de Chinese muur blijft een mooie herinnering aan China!






Nadat we een anderhalf uur hadden gelopen op de muur was het wel mooi geweest en zijn we terug gegaan naar beneden.
Via de gondel naar beneden en vanaf het ‘dalstation’ staan er kraampjes met allerlei souvenirs die ze proberen te slijten aan de bezoekers van de muur.

Serge had al gezegd dat je het beste beneden spullen kunt scoren, daar is de prijs lager dan boven. En inderdaad heb ik beneden een mooie sweater kunnen scoren met de tekst ‘I have climbed up the Great Wall’

Vervolgens hebben we nog even een sanitaire stop gemaakt voordat we weer terug gingen in de auto naar ons hotel. We moesten tenslotte ook nog even shoppen in Beijing….

De chauffeur stond bij de afgesproken plek en we gingen richting de auto om weer de reis naar hotel te maken. Hij vroeg nog of we een fabriekje wilde bezoeken maar we hadden daar geen zin in, dat doen die georganiseerde bustours ook en veelal is dat een commercieel praatje waar ze allerlei dure troep verkopen waar de chauffeur weer provisie van krijgt. Nee, gewoon rechtstreeks naar het hotel toe graag, wij gaan nog winkelen. Na een mooie en vooral gezellige rit.......

(beide lagen te pitten achterin) kwamen we weer bij ons hotel aan. Snel even opfrissen en hup naar de Metro om naar de Silk-market te gaan, daar kun je alles kopen wat nagemaakt is. Van Louis Vutton, Uggs, Kleding van alle merken, niet van echt te onderscheiden. We lopen een klein rondje en gaan eerst even wat eten bij KFC, nadat ik naar een tafeltje was gelopen zag ik een portemonnee liggen die iemand vergeten was, er zat een behoorlijk bedrag in en allerlei pasjes. Ik zeg tegen Serge, die geef ik wel af bij het hotel anders gaat het hier in rook op bij de KFC. Laat de receptie wel met die vent bellen die op de pasjes staat. Toen we uitgegeten waren was er nog steeds niemand terug gekomen om zijn knip op te halen dus ik neem hem mee.

We tasten even af wat nu echt de laagste prijs is en ik probeer mijn slag nog even te slaan, paar portemonneetjes van Louis Vutton, twee paar Uggs, en nog wat kleine souvenirs. Je lacht je krom van het handelen en de inzetprijs waar ze mee beginnen. Ik wilde graag bruine Uggs kopen met de juiste zolen (de echte) maar die hadden ze alleen met een andere zool. Dus werden het zwarte…. Inge en Kelly wilde uiteraard ook nog wat Louis Vutton spulletjes dus buiten de twee portemonneetjes ook maar een tas gekocht. Ik kan weer thuiskomen!


Serge en Jasper zitten beneden lekker aan de koffie, die wilde ik niet vermoeien met mijn onderhandelingen over een handtas en de Uggs J

Ik neem ook een kop koffie en we zitten gezellig te kletsen met elkaar. Vervolgens komt de bedienster naar ons toe en vraagt of een van ons een portemonnee heeft gevonden? Ja ik, zeg ik meteen…
Oké, hier zijn namelijk twee mannen van de beveiliging en de eigenaar van de portemonnee, nou dat is heel mooi, als de foto op de legitimatiebewijs klopt dan mag hij hem terug hebben. Ik laat de portemonnee zien en de beveiliging kijkt of de foto klopt. Gelukkig is dat het geval en iedereen heel blij. Zo zie je maar weer dat beveiligingscamera’s geweldig werk doen. Door de beelden uit te lezen wisten ze dat wij na die vent aan dat tafeltje hadden gezeten bij de KFC. Al met al een zeer blije Chinees die stond te trillen als een rietje omdat hij zijn hele hebben en houwen kwijt was, en voor Chinese begrippen zat er een aardig bedrag in zijn knip, hij zei zo’n 900 Yuan! Hij en zijn vriendin waren zichtbaar opgelucht toen hij hem weer terugzag.

Wij vervolgde onze weg weer na uitvoerig te zijn bedankt door het Chinese groepje mensen, de beveiliging handelde het verder af. Op zoek naar een cadeau voor de dochter van Serge, ook die had een bestelling dus op naar de winkel waar hij zijn spullen ging kopen. Ook dat was een succes, ook zijn dochter is straks weer blij.

Daarna naar het hotel terug gegaan, inmiddels was het al 21 uur geworden. Jasper gaat naar zijn hotel en wij lopen nog even naar een massage salon om te kijken of we nog even een behandeling kunnen regelen, hij is tot laat open, één uur ’s nachts sluit hij pas. Het is mogelijk om een uitgebreide behandeling te nemen dus we spreken 22 uur af, kunnen we nog even onder de douche door na de hele dag traplopen en zweten in de stad. Om 22 uur melden wij ons en krijgen een massage van 2 uur elk, echt het vloog om en het was een weldaad voor het lichaam. Echt super inclusief een extra nek en schouder massage. Voldaan liepen we weer terug naar ons hotel en ik ben nog even de koffer gaan inpakken, kijken of alles nog paste en ik geen overgewicht had. Gelukkig bleef ik binnen de grenzen van 32 kg voor mijn koffer. TOP! Ik had ook nog even met het thuisfront zitten face-timen dus uiteindelijk ging ik om 2 uur ’s nachts pas slapen, de wekker staat op 6 uur, kort laatste nachtje dus…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten